mut ainoa juttu mikä jää taas vaihteeks kaivertaa on tuomarityöskentely, sitä pilliä saa kyllä käyttää!!Jos alusta lähtien hyväksyy halon hakkuun ja lapsellisen valittamisen niin sen tietää mitä saa ottelun loppuvaiheessa, rikkeet pois niin tulee helpompi peli tuomareille, siis yleensä!
Tosin mikäs mä oon sanomaan kun en noita duomari hommia hoida.. 
Vähän vastineeksi Markolle: Kokeneempi meidän tämän ottelun tuomareista viheltää vasta toista kautta, alla alle 10 vihellystä, viimeisin joskus keväällä, ja toisella tuomarilla oli takanaan
vasta 2 pelattua korttelimatsia, 0 vihellystä ja ikää 17 vuotta. Hänellä ei myöskään ole salibandytaustaa liiton sarjoista, joten kuulemani mukaan tämä debyyttivihellys sujui kuitenkin hyvin verrattuna moneen muuhun ensikertalaiseen pillipiipariin. Ja lähde Marko ihmeessä tuomariksi

Kehitys tuomaritoiminnassa on omasta mielestäni selkeästi noususuuntaista, tuomareiden ja vihellysten taso on viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana kasvanut ja pelaajien kunnioitus tuomareita sekä kanssapelaajia kohtaan on myös kasvanut. Olemme menossa oikeaan suuntaan, koulutuksia sekä uusia rohkeasti mukaan tulleita tuomareita on riittänyt. Ja tosiasiahan se on, että ainoastaan viheltämällä voi kehittyä hyväksi tai jopa huipputuomareiksi. Itse olen vihellellyt pelejä n. kolmen vuoden ajan enkä todellakaan ole valmis dumari, paljon on kehitettäviä osa-alueita. Mutta omasta mielestäni olen kehittynyt selvästi vaikka kuraa tuli alkuun ja tulee joskus vieläkin niskaan.
Tässä ei tietenkään tarkoitettu mitään pahaa, mutta ymmärrän kritiikin ilman taustatietoja. Tarkoitukseni oli tällä kirjoituksella vain kannustaa aloittelevia tuomareita. Hyvä kehitystie on, kun pääsee viheltämään jonkun vähän kokeneemman kanssa. Meidänkin joukkueessa on ajatuksena kehittää tästä junnutuomarista joukkueeseen hyvä ja tasapuolinen tuomari, joka uskaltaa viheltää ja voi parin kauden kanssa antaa oppia jollekin uudelle tulokastuomarille. Meidän joukkueessa on kolme tuomaria, joille kellekkään ei ole vastenmielistä vihellellä pelejä ja jotka kaikki haluavat kehittyä hyviksi kortteliliigatuomareiksi. Useissa joukkueissa on ongelmaa saada edes yksi tuomari...ja useimmiten joukkueen vetäjä joutuu ottamaan tuomariroolin, yhden kolmesta.
Uskon, että kun kausi alkaa, on meidän tuomarikolmikkomme valmis ottamaan vihellyshaasteet vastaan, ja aivan varmasti onnistumme, koska uskallamme
www.ssbnet.tk -SSB:n kotisivut